10 sätt att ha sex med närvaro

1. Tona in varandra. Sätt er ner, mitt emot varandra, och se varandra i ögonen samtidigt som ni andas lugnt tillsammans. Säg sedan tre saker som ni är tacksamma för hos er partner. Uppskattningen gör att ni känner er sedda hos varandra, vilket skapar trygghet.
 
2. Snabbkela. Stanna upp en stund när ni kommer hem från jobbet (eller när som helst under dagen) och ge varandra en kyss eller en kram. En kram där ni tar fem djupa andetag eller en kyss på en minut kan skapa mer närhet än man kan tro.
 
3. Håll om varandra. Både före, under och efter sex – ligg och håll om varandra. Ha inte någon riktning eller plan för var det ska leda er utan låt det bara ske. Kanske kan ni stanna upp mitt under sexakten och bara ligga och hålla om varandra, fortfarande i penetration eller med handen på varandras kön.
 
4. Andas. En stor del i sexsibility handlar om att vara närvarande, först då kan ni nå riktigt höga höjder. Ett knep för att bli närvarande är att fokusera på er andning. Känner ni till exempel att tankarna börjar snurra kan ni gå tillbaka till att tänka på hur ni andas.
 
5. Fokusera på beröringen. Det är ett annat knep för att träna på att vara i nuet. Koncentrera er på hur och vad som känns skönt – med alla sinnen. Hur känns din partners beröring på din kropp? Hur känns det för dig när du smeker tillbaka?
 
6. Prata med varandra. Våga be om vad ni tycker är skönt, till exempel genom att säga ”Det är jätteskönt när du gör sådär, fortsätt gärna med det” eller om något inte är skönt: ”Kan du inte prova att göra så här i stället?”
 
7. Väck kroppen med massage. Snabbisar är jättebra – men ta er också tid till att smeka och röra varandra. Till exempel kan ni börja med att massera varandra, smeka varandra med fingertopparna för att sedan variera med lite hårdare tag – eller tvärtom.
 
8. Njut för er egen skull. När du smeker din partner eller är mitt uppe i en sexakt, tänk att du gör det för din egen njutnings skull och inte för honom eller henne. När du gör det brukar det bli väldigt skönt för din partner också. Det är när du tappar kontakten med dig själv och börjar smeka din partner för att du förväntas göra det, som du slutar vara närvarande.
 
9. Tyck om din kropp
. Genom att träna på att tycka om din egen kropp kan du slippa hjärnspöken i sängen som gör att du har svårt att njuta till fullo. Ett knep är att under dagen, med jämna mellanrum och när du är ensam, lägga en hand på hjärtat och en hand på ditt kön – och sedan ta tio djupa andetag. Då kopplar du ihop ditt kön och ditt hjärta – och det kan kännas lättare att njuta.
 
10. Ha kul!
Låt inte sex vara så allvarligt, utan våga skratta, brottas och skrika av er lite! Ett enkelt knep om ni inte har haft den stämningen förut är att helt enkelt bara le spontant mot din partner i sängen.

Tipsen är hämtade från Lorenzo Stiernquist sida.
Lorenzo är grundaren av begreppet sexsibility och är även huvudläraren på sexsibilitycoachutbildningen.