Här är nycklarna som höjer den sexuella njutningen i din relation.
Genom 12 enkla steg kan du och din partner ta ert sexliv till nya nivåer.
– Upplevelsen kan vara överväldigande, när den elektriska känslan sprider sig genom könet och hela kroppen, säger experten Anna Torsdotter.


Tantra handlar i huvudsak om tre saker; närvaro, beröring och kommunikation. Lär man sig detta kan man öka sina möjligheter att känna och uppleva mer tillsammans med sin partner.
– Kvinnor känner bara 20 procent av vad de skulle kunna känna inuti slidan vid samlag. Och det beror på spänningar och blockeringar, som i många fall föregås av förväntningar och prestation, säger tantrainspiratören Anna.
Hon tipsar om 12 nycklar man kan använda för att hitta en större närvaro med sin partner. De fyra första nycklarna kan man göra ensam, som träning inför mötet med en partner.
– Alla nycklar handlar om att vara närvarande där man är just nu. Det finns ingen bestämd ordning utan det är fritt fram att kombinera och experimentera mellan nycklarna så att de passar just dig, säger hon.
 
1. Andning 
Andningen är en viktig nyckel och grunden till allt annat. Bli medveten om din andning just nu. Ta några djupa andetag, ända ner i magen, och känn vad som händer i din kropp. När du andas medvetet släpper du allt annat runtomkring och blir mer närvarande i nuet. Samtidigt som du andas djupt kan du gå in i dig själv och öka kontakten med din egen kropp.
Ofta när vi har sex så tappar vi djupandningen och andas mer ytligt, vilket leder till att fokus försvinner från kroppen och nuet. Det beror på att vi lämnar kroppen och nuet och går upp i huvudet och börjar tänka på vad som ska hända näst och vad man ska göra. Fördelen med att följa sin djupandning och vara här och nu är att man kan uppleva helt nya känslor, bortom allt annat. Efteråt kan man känna sig trött och tung i kroppen, eller fylld av energi. Man kan känna att det pirrar i fingrar och läppar. Möt alla förnimmelser och acceptera alla känslor som kommer.
 
2. Ljud 
Lägg till ett ljud till din utandning. Till exempel en suck, pust eller ljuda på bokstaven a. Ljud och andning ihop ökar närvaron ännu mer och ger kroppen en ny upplevelse. Ljudet i sig, som är vibrationer, gör att det blir som en massage inom oss. Andningen och ljudet tillsammans gör att vi släpper mer på blockeringar och spänningar i till exempel käke, tunga och läppar. Det ökar förmågan att slappna av ännu djupare. 
Ljud och andning kan öka förmågan att slappna av.
Både andning och ljud kan man experimentera med i alla situationer, inte bara under sex. Som när man dricker en god kall öl och säger ”ah”, efteråt. Det ökar även den goda smaken. Ljud ger man ju ofta som feedback, i ord eller stön när man har sex. Och då bekräftar man den andra och ökar njutningen ännu mer. 
Ett tips är att våga släppa ut ljud med utandningen och se vad som händer i situationen.
 
3. Rörelse
Tillåt din kropp att röra sig som den vill. Vi är ofta fokuserade på att ligga stilla och inte störa genom att byta ställning. Lyssna vad som är skönast för din kropp. Ligger du bekvämt kan du njuta mer. Har du ont någonstans i kroppen kommer ditt fokus gå till den onda punkten vilket gör att du tappar närvaro. Berätta om det gör ont och byt ställning. 
Med rörelser som kroppen vill göra ökar förmågan att få i gång energin. Om du andas ut med ljud kommer kroppen automatiskt att vilja röra sig. Känner du en rörelse, låt den komma ut.
 
4. Fokus 
Energin går till den plats där man har sitt fokus. Fokusera på just den punkten på din kropp där du får beröring. Känn var till exempel handen är och följ rörelsen. Det här är ännu ett utmärkt sätt att träna på att vara närvarande här och nu och känna förnimmelser från ett specifikt område av din kropp.
 
5. Ögonen
Ögonen är en kraftfull kanal för sexuell energi. Titta in i din partners vänstra öga så det inte blir så mycket fram och tillbaka. Har du ingen partner kan du göra det här själv framför en spegel. 
Ögonkontakt hjälper att hålla kvar fokus på partners och skapar närhet.
När du ser in i ditt eget öga i en spegel, kommer du närmare dig själv och kan också känna kontakten. Prova någon minut första gången. Det som händer är att du ser att ditt/din partners ansikte förändras, det kan upplevas som otäckt första gången, men slappna bara av i det och du kommer att tycka att det är spännande i stället. Har man ögonkontakt när man har sex blir man medveten om att den andra är där med dig och inte har tankarna på annat håll. Ögonkontakt hjälper att hålla kvar fokus på partners och skapar närhet.
 
6. Kommunikation
Kommunicera det som är just precis nu, inte vad som hänt eller ska hända. Det kommer nya förnimmelser från kroppen hela tiden. Berätta vad som händer i din kropp. Vad känns skönt och hur känns det? Man kan sitta mitt emot varandra och öva på att förmedla varandra vad kroppen vill säga just nu. När man gör det här nära en partner händer mycket; man kan till exempel förstärka känslor genom att uttala dem. Till exempel: ”När du kysser mig så känner jag värme i kroppen.” ”När du lägger din hand på min axel känner jag mig älskad.” 
Säg inte saker som du tror att den andra vill höra. Var ärlig, och tala om även om något inte känns bra. I förlängningen är det här ett sätt att njuta mer.
 
7. Avslappning
Grunden till allt är att vara avslappnad, och har du använt nycklarna innan känner du dig mer trygg och avslappnad. Bli medveten om vilka spänningar du har i kroppen och säg åt den muskeln att slappna av. Vi tror att det blir skönare om vi spänner oss, men vad som händer är att våra kroppar stänger av. Säg till dig själv, ”nu kan du slappna av”.  Lägg märke till hur det känns när du medvetet slappnar av muskler.
 
8.
Beröring
Ofta när vi ger beröring till varandra gör vi det med ett syfte. Nu ska man i stället släppa syftet helt. Ett sätt är att beröra överdrivet långsamt. Till exempel beröra din arm på en och halv minut, från handen och upp till axeln. Det blir en helt annan upplevelse att få beröring långsamt och kravlöst. Lägg till allt annat ovan och experimentera med helt nya nivåer och dimensioner av njutning. Tycker du att du berör långsamt, gör det ännu mer långsamt. Det är i den långsammaste beröringen som den största njutningen finns. Den som berör och får beröring kan lägga till medveten andning och ljud. Ofta när vi ger beröring till varandra gör vi det med ett syfte.

9. Medvetenhet till könet / Befria din bäckenbotten
Det finns många spänningar i bäckenbotten men även inuti slidan och i penis. Många män spänner anus för att inte tappa sin potens. Män behöver bli medvetna om den spänningen och sedan medvetet slappna av. Könsorganen blir mer känsliga när de är helt avslappnade. 
Mannen kan träna på att släppa sitt fokus på att penisen måste vara stenhård. En föreställning är att man inte kan älska utan en styv penis. En enkel övning, både för män och kvinnor, är att medvetet dra ihop bäckenbotten, alltså knipa, från anus och ända fram till slidan. Visuellt kan man tänka att man efter att man spänt sig släpper taget och låter energin forsa mellan benen. Det här är ett bra sätt att bli medveten om att man har ett bäcken och att där finns spänningar. Kom ihåg att göra det medvetet och inte slentrianmässigt, då blir det ytterligare en spänning. 
 

10. Mjukt inträngande
Det här är ett jättebra sätt att ”bonda” med sin partner. För att det ska lyckas är det viktigt att man inte är upphetsad. Mannens penis ska alltså vara slak och avslappnad. Här är det kvinnan som styr och för in den mjuka penisen, liksom puttar in den, i slidan. När den väl är inne ska man ligga stilla. Det är inget man gör på en gång, utan man får träna på det här. Slidan och penisen har ett eget medvetande. Ju mer avslappnade könen är desto mer känsliga blir de, och de kommer bli som elektricitet inuti slidan. Det kommer hända saker, som man aldrig upplever vid friktionssex. Mjukt inträngande skapar närhet och intimitet utan någon riktning. Man ska ingenstans, utan bara ligga stilla. Man kan se varandra i ögonen för att öka närvaron och närheten ännu mer.
 
11. Djupt inträngande
Djupt inne i kvinnan går det att hitta ytterligare sexuell extas för kvinnor och män. För att nå hit behöver mer medveten avslappning ske. Djupt och mjukt inträngande är nyckeln. Penis behöver var hård, men inte stenhård och föras in långsamt och medvetet, millimeter för millimeter, minsta antydan till stöt får slidan att dra ihop sig till försvar och känsligheten försvinner. När penisen är ända inne, ligg stilla. Detta är viktigt! Ha fokus på ollonet och hela penisen ända ner till penisroten. Kvinnan bör vara avslappnad och mottaglig, fokusera på sina bröst och på att slappna av i slidan. Upplevelsen kan vara överväldigande, när den elektriska känslan sprider sig genom könet och hela kroppen. Kombinera med andning och ljud för att experimentera till nya nivåer av njutning.
 
12. Ställningsbyte 
Med mer närvaro, medvetenhet och avslappning kommer man att upptäcka att det är närvaron i sig själv som är det viktigaste och inte ställningen i sig. 
Genom att följa kroppens impuls, andas och låta de avslappnade könsorganen och kroppen bestämma, kommer varje ställning passa perfekt. Med närvaro i könet när man älskar kommer man att veta när man ska ändra ställning. I en förlängning kommer det att bli som en kärleksfull dans när ni älskar. Genom att medvetet och långsamt göra små förändringar och följa den elektriska känslan av sexuell energi kan man finna nya spännande ställningar, unika för var och en.

Anne Haavisto
sondag@expressen.se

Anna Torsdotter erbjuder workshops, kurser och homeparties i Stockholm och Skåne med omnejd. Samt onlinkurserna Tantranycklar 1-12 och Tantra för par Läs också artikeln om energiorgasmer

I mars 2019 blev Anna filmad  och intervjuad av SVT Södertälje

Har du en artikel om tantra du vill dela med dig av? Maila gärna genom att fylla i detta formulär