Om du som man vill slippa komma för tidigt under sexakten finns en del, både gamla och nya, oväntade metoder att ta till.
– Det är bådas ansvar att skapa ett så tillfredsställande sexliv som möjligt, säger Anna Torsdotter som är tantrainspiratör.
Här ger hon sina åtta bästa tips för att undvika för tidig utlösning

.
För tidig utlösning kan vara jobbigt och frustrerande både för mannen och hans partner. Det kan skapa oro, dåligt självförtroende och sämre kommunikation, vilket i sin tur försämrar relationen. Men det finns knep att ta till för att förlänga njutningen och själv styra när han vill få utlösning.
– Avslappning är grunden till längre och mer givande samlag. Men det behövs träning, eftersom vi generellt är vana vid att spänna oss. Många män spänner sig för att behålla ståndet, med resultatet att de kommer för tidigt. Men det är bådas ansvar att skapa ett så tillfredsställande sexliv som möjligt.
Att känna sig otillräcklig skapar lätt en ond spiral – som partner är det viktigt att vara förstående!
Här ger Anna Torsdotter sina bästa tips för män som vill hålla längre – ja, så länge de vill – under kärleksakten.
 
1. Träna på att släppa på spänningar
Det viktigaste för både mannen och kvinnan är att öva sig i att inte bygga upp spänningar. Spänningar kan komma från inre rädslor, oro och ängslan över allt från kroppskomplex till en rädsla för att inte kunna prestera. 
För att kunna släppa på spänningar är det viktigt att först lokalisera och bli medveten om dem. Försök hitta en avslappnad sinnesstämning, för då kan mönster från det förflutna lösas upp. Det är lätt att fastna i det som hände förra gången och ha, trots att man inte vill det, en förväntan på att samma sak ska hända igen. Här behöver man träna på att vara i närvarande i nuet och i kroppen. Om du kan släppa tankarna på hur det var förra gången kan du njuta av det som är. Att andas medvetet är ett bra verktyg att ta till.

2. Minska på upphetsningen/fördela den sexuella energin i hela kroppen
När vi fokuserar på att bli så upphetsade som möjligt samlar sig den sexuella energin i könet. Vi spänner oss dessutom extra mycket när det är skönt, vilket gör att energin blir än mer koncentrerad. Detta i sig kan vara förgörande för en känslig penis och göra den tidiga utlösningen till ett faktum. Genom att andas och slappna av kan man flöda med den sexuella energin i hela kroppen i stället. Då blir mötet mellan penis och slida mer avslappnat och inte lika laddat, och oron för en för tidig utlösning kan till och med släppa.

3. Minimera oro
För många män kan oro bli ett större problem än vad man tror. Orostankar kan bidra till överdriven upphetsning, överdriven spänning och för tidig utlösning. Våga berätta om din oro och ställ frågor! Bra kommunikation minskar oro och ökar närheten. Fokusera på att andas, andningen i sig hjälper dig att flytta fokus från dina tankar till din kropp, där du känner närheten och njutningen i att vara nära din partner.

4. Flytta fokus
Flytta fokus från att vara tvungen att ha stenhård penis hela tiden. Om mannen har för stor förväntan i penis kan det bli övermäktigt, och den för tidiga utlösningen är ett faktum. Njut av stunden och tillåt dig själv att bara vara. Fokusera på alla förnimmelser som dyker upp i kroppen. 
Det finns många härliga punkter över hela kroppen man kan njuta av. Att bara ligga nära sin älskade och andas kan göra att ni upptäcker era kroppar på ett nytt sätt. Andningen hjälper er att få i gång nya flöden och större känslighet i kroppen. Att se varandra i ögonen öppnar upp för nya nivåer av njutning som ni kanske inte trodde fanns. Lägg märke till vad som händer i kroppen och utveckla det, var nyfikna och utforska. 

5. Boka tid för sex
Det kanske låter tråkigt att i förväg schemalägga sex, men faktum är att ju mindre ängslan en man känner för om han ska få ha sex med sin kvinna eller inte, desto bättre är det för ståndet. Om mannen vet när det är dags känner han sig mer säker och avslappnad, för han vet vad som ska hända. Orostankar vet vi bidrar till överdriven upphetsning och tidig utlösning. När man tränat på att ha sex bestämda tider kan man återgå till spontanitet igen.

6. Start och stop
Vill man prova något mekaniskt är den bekanta start och stop-tekniken ett bra alternativ. När du känner att du är på väg att få utlösning, knip åt med fingrarna över penisroten och ollonkanten, tills du känner att upphetsningen avtar lite. Den här övningen kräver mycket ”mind”, mycket sker i huvudet, och är en ganska kortvarig lösning. Övningen kan också störa närvaron och skapa mer stress, men prova dig fram, kanske hittar du ett mellanting.

7. Ta det som det kommer
Träna på att släppa på prestation och gamla vanor och välkomna i stället nya sätt att tänka, känna och ha sex på. Gå utanför din komfortzon och låt det som händer hända. Det är okej hur det än blir, egentligen. Om du får för tidig utlösning, acceptera det och se det inte som ett avslut. Funkar det inte optimalt i dag, kanske det gör det om en vecka eller en månad.

8. Bort med skammen
Ta bort all skam kring om du har stånd eller inte. Man kan vara sexuell både utan stånd och utan utlösning. Du och din partner har fantastiska kroppar ni kan njuta med. Var nöjd med att du börjat prova att göra tvärtom mot vad du brukar. Tänk på att du nu har uppgraderat dina tankar, som du uppgraderar en dator. En del av det gamla finns kvar, men du har byggt på med nytt och på så sätt skapat förutsättningar för förändring.
Läs artikeln på Expressens premiumsida

Anne Haavisto
sondag@expressen.se

Anna Torsdotter erbjuder workshops, kurser och homeparties i Stockholm med omnejd. Samt onlinkurserna Tantranycklar 1-12 och Tantra för par

I mars 2019 blev Anna filmad  och intervjuad av SVT

Har du en artikel om tantra du vill dela med dig av? Maila gärna genom att fylla i detta formulär